زرتشتیان وامگیر غرب و محققین غربی(9)

زرتشتیان وامگیر غرب و محققین غربی(9) 

ادامه نوشته

زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(8)

سخنگوی این گروه افراطی اصلاح طلب در دین زرتشتی « دُسابوی  فرامجی کاراکا » ، روزنامه نگار و نویسنده ای بود که او نیز در بنیاد الفینستن درس خوانده بود و فرهنگ غربی را بسیار می ستود. وی برای آشنایی اروپاییان با تاریخ ،باورها و آداب جامعۀ خویش ، به سال 1858 م. کتابی با عنوان پارسیان منتشر کرد که در آن با اطمینان خاطر بر این اساس به مسائل دین و رسوم پرداخت .نوشته های این چنینی وی ، پژوهشگران غربی را متقاعد ساخت که تفسیر هاید از آموزهای زرتشت ، درست بوده است . گزارشهای مسافران غربی دربارۀ باورهای پارسی و ایرانی ، پیش از برخورد با غرب ، فراموش شده بودند و زبان شناسان اروپایی موافق با پارسیان « روشنفکر » پیش می رفتند و راست کیشی موجود و کل محتویات مقدس را در نظر نمی آورند . با این حال پارسیان معدودی « روشنفکر» بودند و بیش تر اعضای این جامعه ، با صرف بیش تر وقتشان برای گذران زندگی (همچنان که ویلسن اظهار تأسف کرده )اغلب ، مجدانه همان باورها و عبادات قدیم را ادامه میدادند، در حالی که سنتگرایان و اصلاح طلبان جدال های آتشینی داشتند و اروپاییان هم از دور افاضه می کردند.

منبع کتاب زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها ص 236

زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(7)

 

                                  زرتشتیان یزد (دوره قاجار)

گرامیان بخاطر دارند که در پست شانزدهم تیر ماه 88«زرتشتیان وامگیر غرب و محققین غربی 2»  سخن از بنیاد الفینستن به میان آمد . همان بنیاد اصلاح گر که از سوی انگلیسی های استعمارگر جهت تبلیغ و تعلیم نرم عقاید خویش و حتی ایجاد اصلاحات در عقاید پارسیان ، فرزندان پارسیان را مورد هدف قرار داده بود...

ادامه نوشته

نقدی بر نگاشته دوست گرامی آقای فرید شولیزاده

 

نقدی بر نگاشته دوست گرامی آقای فرید شولیزاده

 

« به نام آنکه واحد احدی است و نه واحد عددی »

بنا بر رابطه نقدی که من با برادر عزیزم فرید شولیزاده داشتم  ، مصمم بر نگاشتن نقدی مفصل بر نگاشته دوستم فرید شولیزاده بودم ، ولی پس از خواندن مقاله ایشان یافتم که مواضع ایشان بسیار به من نزدیک شده و جایی برای نقد کلام نمانده و آنچه من فریادش را می کشم و دوستان از موضع مخالفت با نگاشته هایم بر می آیند ؛ ایشان نیز بیان داشتند و لکن دوستان نخوانده و خوانده پذیرا شدند !

پس بر آن شدم تا تشکر فراوان خود را نثار این دوست گردانم  و از زحمات ایشان کمال سپاس را بجای آورم

و لکن چه می توان کرد که دأب من بر پذیرش دربست تمامی سخن دوستانم نیست ونکاتی را به این دوست عزیز گوشزد میکنم ...


 

ادامه نوشته

زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(6)

پارسیان دوره قاجار

دوره قاجار

روند اصلاحات

در قسمت پیشین بیان شد که مبلّغ مسیحی «جان ویلسن» در مبارزۀ خود علیه دین پارسیان ، اگر چه چند تن از پارسیان را به دین خود درآورد ولی بیش از این عامل تغییراتی از سوی خود پارسیان در دین  ودینداری  خویش شد .

این اصلاحات به دو گونه و از سوی  دو طیف آغاز شد:

1-      اصلاحات غیر عامدانه (از سوی ثروتمندان پارسی)

2-      اصلاحات  عامدانه (از سوی پارسیانی که توان مالی کمتری داشتند)

ادامه نوشته