زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(8)
سخنگوی این گروه افراطی اصلاح طلب در دین زرتشتی « دُسابوی فرامجی کاراکا » ، روزنامه نگار و نویسنده ای بود که او نیز در بنیاد الفینستن درس خوانده بود و فرهنگ غربی را بسیار می ستود. وی برای آشنایی اروپاییان با تاریخ ،باورها و آداب جامعۀ خویش ، به سال 1858 م. کتابی با عنوان پارسیان منتشر کرد که در آن با اطمینان خاطر بر این اساس به مسائل دین و رسوم پرداخت .نوشته های این چنینی وی ، پژوهشگران غربی را متقاعد ساخت که تفسیر هاید از آموزهای زرتشت ، درست بوده است . گزارشهای مسافران غربی دربارۀ باورهای پارسی و ایرانی ، پیش از برخورد با غرب ، فراموش شده بودند و زبان شناسان اروپایی موافق با پارسیان « روشنفکر » پیش می رفتند و راست کیشی موجود و کل محتویات مقدس را در نظر نمی آورند . با این حال پارسیان معدودی « روشنفکر» بودند و بیش تر اعضای این جامعه ، با صرف بیش تر وقتشان برای گذران زندگی (همچنان که ویلسن اظهار تأسف کرده )اغلب ، مجدانه همان باورها و عبادات قدیم را ادامه میدادند، در حالی که سنتگرایان و اصلاح طلبان جدال های آتشینی داشتند و اروپاییان هم از دور افاضه می کردند.
منبع کتاب زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها ص 236
زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(7)

گرامیان بخاطر دارند که در پست شانزدهم تیر ماه 88«زرتشتیان وامگیر غرب و محققین غربی 2» سخن از بنیاد الفینستن به میان آمد . همان بنیاد اصلاح گر که از سوی انگلیسی های استعمارگر جهت تبلیغ و تعلیم نرم عقاید خویش و حتی ایجاد اصلاحات در عقاید پارسیان ، فرزندان پارسیان را مورد هدف قرار داده بود...
نقدی بر نگاشته دوست گرامی آقای فرید شولیزاده
نقدی بر نگاشته دوست گرامی آقای فرید شولیزاده
« به نام آنکه واحد احدی است و نه واحد عددی »
پس بر آن شدم تا تشکر فراوان خود را نثار این دوست گردانم و از زحمات ایشان کمال سپاس را بجای آورم
زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(6)
دوره قاجار
روند اصلاحات
این اصلاحات به دو گونه و از سوی دو طیف آغاز شد:
1- اصلاحات غیر عامدانه (از سوی ثروتمندان پارسی)
2- اصلاحات عامدانه (از سوی پارسیانی که توان مالی کمتری داشتند)

بیایید با هم به دنبال واقعیت بگردیم