زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(5)

 

 

 

زرتشتیان دوره قاجار

مبلغ مسیحی و باورهای پارسیان

در دو مقدمه پیشین دو تن از محققین غربی را که در مطالعات زرتشتی گری نقش مؤثری را ایفا کردند ، به اختصار شناساندیم

اینک به معرفی یک مبلّغ مسیحی  می پردازم که تلاشش برای ترویج مسیحیت در بین پارسیان(زرتشتیان) به تجدید نظر پارسیان  در دین خویش انجامید 

منبع: کتاب زرتشتیان ،باورها و آداب دینی آنها 

ادامه نوشته

زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(4)

مقدمه دوّم:اواسط سده هجدهم میلادی

منبع :کتاب زرتشتیان باورها وآداب دینی آنها

ادامه نوشته

زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(3)

اگر چه بنای سخن من در مورد اصلاحات غربی ـ زرتشتی در سده اخیر می باشد ، اما مقدمتاً برگشتی به سده هفدهم و هجدهم میلادی داریم تا اوضاع سده نوزدهم و بیستم را بهتر بتوانیم مورد تحلیل قرار دهیم...

ادامه نوشته

زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(2)

زرتشتیان هند

به سال1834م. حکومت بریتانیا دارایی های کمپانی هند شرقی را مصادره کرد و حاکم بخش عمده ای از هند شد. در زمینۀ مسایل دینی ، مدارس بریتانیا از جمله مدرسۀ عالی اِلفینستن ، سیاست  تبلیغ و تعلیم مستقیم دین خود را نداشتند ، بلکه از رهگذر آموزش زبان انگلیسی ، لاجرم دانش آموزان را در تماس با عقاید مسیحی قرار می دادند و این در حالی بود که دانش غربی با بسیاری از عقاید سنتی هندی و زرتشتی تباین داشت.شاید پسران پارسی ابتدا از این ضربه استعماری ناآگاه بودند.

بزودی بیان می کنیم که بیشترین اصلاحگران اولیه دین زرتشتی ، از همین بنیاد اِلفینستن بیرون آمدند

زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی(1)

کلیک کنید

زرتشتیان هند

منبع: کتاب زرتشتیان باورها وآداب دینی آنها ص۲۳۱

ادامه نوشته

لحن سخن را عوض می کنم

اگر چه سخن در باب تحولات گاهشماری زرتشتی و اصلاحاتی که صورت گرفته بسیار است ، و تازه می خواستم از جدال پارسیان سنتی « رسمی »ها ( و یا به صورت عام تر ، شارشایی ها یا شنشایی ها ) با اصلاح طلبان بر سر تغییرات گاهشماری برای شما گرامیان پارسی سخن برانم و اطالۀ کلام نمایم و لیکن مطالبی است که نگفتن و سکوت در آن مرا آزرده خاطر می کند و گرامیان پارسی را به جهل می کشاند پس بر آن شدم تا لحن کلام را عوض کنم ؛ و واقعیاتی را که یافته ام بازگو کنم

به حتم تا به حال زیاد شنیده اید که می گویند: سخن از تحقیقات محققین غربی به میان نیاورید ؛ آنها روح کلام زرتشت را نمی شناسند ، و درک یکتا پرستی زرتشتی برایشان دشوار است ؛ آنها حقیقت یکتا پرستی را نچشیده اند ؛ آنها تنگ نظر اند ؛ آنان به منافع خویش می نگرند و...

اما یافتۀ من چیز دیگر است و آن این است : « زرتشتیان دانش آموختگان انگلیس» یا بگونه ای وسیعتر « زرتشتیان وام گیر غرب و محققین غربی »

در ضمن من قصد ناراحت کردن هیچ یک از دوستان زرتشتی و پارسی خویش را ندارم ؛ امَا اگر واقعیت چیز دیگری است بگویید تا من نیز به آن تمسک جسته و حقیقت را در یابم

تحولات گاهشماری زرتشتی(6)

گاهشمار

در اوایل سدۀ بیستم میلادی "خورشید جی کاما " گرفتار دردسر گاهشماری ای بود که جامعۀ وی را منقسم کرده بود . وی متقاعد شده بود که چون گاهشماری زرتشتی باید هماهنگ با فصل ها مانده باشد ، فقط ممکن است اساساً نوعی گاهشماری گریگوری بوده باشد . وی تصور کرد در آشفتگی های تاریخ روزگاران قدیم ، از إعمال کبیسۀ یک روز در هر چهار سال ، غفلت کرده بودند . بر این اساس به سال ۱۹۰۶م. " انجمن سالِ فصلی ِ زرتشتی" بنیاد یافت که هدفش ترغیب کل جامعه به پذیرش چنین گاهشماری ای ، با نوروز بهاری ثابت و یک روز افزوده در هر چهار سال بود. ولی شمار اعضای این انجمن ، که خود را "فصلی ها" می نا میدند ، به کندی افزایش یافت.