زرتشت آریایی یا ایرانی؟

محقق شهیر و گرامی کشورمان مهندس جلال الدین آشتیانی در کتاب «زرتشت ، مزدیسنا  و حکومت » در تحقیقی جامع درباره موطن ومحل ولادت و ظهور زرتشت بابررسی جامع که  در آن نظریات تمامی شرق شناسان مطرح جهان و سپس  بیان روایات سنتی زرتشتی و پس از آن به جمع بندی مطالب پرداخته و چنین نتیجه گرفته است :

(( زرتشت نه پیمبر ایرانیان است و نه پیامبر ایرانی ، بلکه او یک آریایی است که به ایران کنونی هرگز قدم ننهاده بوده است و زمانی که مادها و پارسها دولتی در ایران تشکیل داده و ایرانی بوجود آوردند ، قرنهای متمادی از ظهور زرتشت گذشته بوده است. البته مصلحین جهان متعلق به همه ملتها می باشند ، اما اطلاق پیامبر ایرانی به زرتشت از نظر تاریخی صحیح نیست. زرتشت از نظر تبار به آریایی های هند همانقدر نزدیک است که به مهاجرین آریایی ایرانی.شاید از نظر زبان حتی به اقوام ودایی نزدیکتر از طوایف مادی و هخامنشی و ساسانی باشد. ))

ادامه نوشته

جشن های باستانی پاسداشت خدایان خیالی!!

جشن 

 

آیا ایرانیان باستان(پیش از اشو زرتشت) موحد و یکتا پرست بوده اند؟

این متن که برگرفته از کتاب زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها است گذری بر روزگاران پیش از ظهور زرتشت در ایران است و برای کشف واقعیت نیاز به نظرات و بینشهای نقاد و جستجو گر شما دارد (به ادامه مطلب مراجعه کنید)

 

ادامه نوشته

دیدگاه منصفانه

 

زرتشت

 وقتیکه ما به کتاب کهن( اوستا) و بخشهای مختلف آن می نگریم اگر چه

همان گونه که اشاره شد و محققین بیان داشتند شامل سخنانی سخیف و

مشکل دار است و این مطلب واقعیتی غیر قابل انکار است و لیکن با وجود

 این اشکالات نمی توان از سخنان زیبا و صحیحی که در این بخشها نگاشته

شده چشم پوشی کرد بلکه باید اذعان داشت که با وجود این اشکالات هنوز

 هم می توان سخنانی جالب و در خور تفکر در آن یافت

یشت اوستایی

 

یشت اوستایی

 

ادامه نوشته

چند گانه پرستی!!!!!!!!!!!!!!!

 

زنر در کتاب تعالیم مغان مینویسد:

در یشت ها با نوعی از چندگانه پرستی روبرو میشویم که بسیار شبیه آن چیزی است که در حلقه ی قدیمی ترین سرودهای هند و آریائیها ، یعنی سرودهای ریگ ودا موجود است و این همان چند گانه پرستی است که زرتشت علیه آن قیام کرده بود.

دریشتها و ریگ ودا هر دو جمعی از خدایان و نیمه خدایان را می بینیم که بسیاری از آنها همنام هستند. مثلا در ریگ ودا ما به میترا ، آریامن ، وایو ، واته ، ویمه ، بر میخوریم و در یشتها با مهر(میثره)، ائیرمن، وایو، واته و ییمه.

این خدایان و نیمه خدایان که با آمدن زرتشت به کناری رفته بودند، بار دیگر پس از زرتشت به دست مغان توانستند جایگاه قبلی خود را باز پس گیرند و خود را در دین زرتشتی نیز جای دهند و در «یشت»ها به صورت ایزدان مهمی(به خصوص مهر و وایو) درآیند ولیکن در دوره های بعد همین ایزدان را گونه ای دیگر و چیزی شبیه فرشگان معرفی کردند و با آنچه در یشتها آمده متفاوت ساختند